torsdag 15 november 2012

Pizza med fetaost, paprika och lufttorkad skinka

I somras strax innan jag gav mig iväg en vecka till värmen låg jag hemma hos syrran med hög feber. Min matlagningsplaner fick läggas på hyllan och jag låg mest och tyckte synd om mig själv för att jag skulle behöva åka iväg på semestern sjuk. Den dagen fixade syrran maten och hennes sambo fick serva mig med vatten, halstabletter och allehanda förkylningskurer. Maten hon lagade var helt underbar, pizza med paprika, rödlök, fetaost och salami. Mmm, så gott det var! Den dagen kom jag att tänka på igår och lagade därför till samma pizza fast med lufttorkad skinka istället. Den gick åt så snabbt att jag först framåt slutet kom på att jag skulle ta bild. Så kan det gå ibland :) 

pizza, recept, deg, paprika, fetaost, lufttorkad skinka




3 portionspizzor

1/2 sats Mikas pizzadeg
1dl tomatsås
oregano
salt
peppar
1 paprika
1 rödlök
100g fetaost
9 skivor lufttorkad skinka
1,5 dl riven ost

Gör pizzadegen efter instruktioner. Sätt ugnen på 250 grader. Dela i 3 delar och kavla ut till runda pizzor. Koka tomatsåsen och krydda med oregano samt lite salt och peppar. Bred ut tomatsås över rundlarna och strö över riven ost. Skiva paprikan och rödlöken. Lägg på pizzan tillsammans med lufttorkad skinka. Smula över fetaosten. Grädda i ugnen i ca 10 minuter.