torsdag 23 augusti 2012

Sabinas crème brûlée

Hos syrran så var det hon som fick göra efterrätten och självklart så frågade jag om receptet. Den var ju sååå god! Den här crème brûléen är helt annorlunda en de jag har testat att göra innan, den går snabbt och är supergod! Inget vilande i kylen över natten. Sådana recept gillar jag! Tålamod är nämligen inte min starkaste sida... 

recept, efterrätt, creme brûlée, brulee



6 port

6 äggulor
2 dl vispgrädde
3 dl mjölk
1 dl socker
1,5 krm vaniljpulver (pulvriserad vaniljstång) alt. 1 urskrapad vaniljstång

farinsocker

Blanda lite av strösockret med vaniljpulver, mjölk och grädde i en kastrull och koka upp. Blanda äggulor och resten av sockret i en skål och vispa lätt. Vispa i den uppkokade gräddblandningen i skålen med äggulor och socker. Fyll i ugnssäkra formar och grädda i vattenbad ca 25 min eller tills de stelnat på 180 grader. Låt svalna. Strax före servering, lägg lite farinsocker uppe på och bränn lätt med en brännare eller i ugn på grill med öppen ugnslucka.