måndag 18 juni 2012

Paj med lingon och kanel

Hoppas ni har haft en bra helg! Min blev ganska frånvarande från datorn. Jag har haft mycket att göra, minst sagt! Flyttade mina sista saker med mig från Sverige så det har blivit en hel del uppackande och sedan fixande och trixande med annat. Men jag har i alla fall hunnit med att baka en paj. Men den blev bränd, väldigt bränd. Så går det när man göra massa saker samtidigt och ser bakandet som klart när pajen åker in i ugnen. 30 minuter senare kommer jag på det och då ser den ut så här. Jag tänkte inte visa er den alls, för den ser inte så fin ut och man ska inte äta brännt. Men sen ångrade jag mig, för den var så god! Jag bara kan inte undanhålla ett så bra recept. Den är ett resultat av frysrensning inför sommarens alla kommande bär. Bort se från (skrapa bort) allt det svarta och tänk er en fin härlig röd ton. Smaken av lingon och kanel är en underbar kombination. Och alla bränner väl något någon gång?!

recept, paj, lingon, kanel, midsommar

recept, paj, lingon, kanel, midsommar





Pajdeg:
150g smör
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver

Fyllning:
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl crème fraiche
4 dl lingon
1 tsk kanel

Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret. Blanda smör, vetemjöl, socker och bakpulver. Ta degen och tryck ut den i en pajform, ca 26 cm i diameter. Blanda fyllningen i en bunke. Dvs. ägg, spcker, crème fraiche, lingon och kanel. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i 20-25 min.