torsdag 14 juni 2012

Rabarberkyckling

Förra veckan bjöd jag hem min far, min sambo och min syster och hennes sambo på middag- hemma hos min syster och hennes sambo. Anledning: alla jobbade sent utom jag som var ledig så då föll strået på mig att laga mat. Det är dessutom något jag sällan tackar nej till att göra heller. Systern fick en uppgift dock: Hämta rabarber! Hon fullföljde sin uppgift och kvällen blev en middag i rabarberns tecken. Vi börjar med huvudrätten som blev en kycklinggryta i ugn med rabarber i. Detta serverade jag med färsk potatis.  Gott är bara början till att beskriva denna rätt. FANTASTISKT är fortsättningen! Om man har tröttnat på sill och köttbullar till färskpotatisen på midsommar så är denna grytan ett perfekt alternativt. Gott och fräscht! 

recept, kyckling, rabarber, midsommar, gräslök

recept, kyckling, rabarber, midsommar, gräslök




500 g kycklingfilé
salt
svartpeppar
smör
3 dl rabarber i bitar
2 dl vispgrädde
1–2 msk honung
2 msk konc kycklingfond
0.5 tsk sambal oelek
1 pressad vitlöksklyfta
0.5 dl hackad gräslök

Sätt ugnen på 225 grader. Salta och peppra kycklingen, dela den i bitar och bryn den i smör i en stekpanna. Lägg kyckling och rabarber i en ugnssäker form. Vispa ihop övriga ingredienser och häll det i formen. Tillaga i mitten av ugnen ca 15 min. Garnera med gräslök. Servera med färskpotatis. Mums!