måndag 25 juni 2012

Rabarberkompott med keso

Efter en härlig, lite regnig helg i Åbos skärgård så fick jag med mig massa rabarber. Större rabarber än där det har jag nog aldrig sett! Dagen kommer bland annat tillbringas med att frossa i rabarber recept och laga en massa. Gott till frukost är att göra en rabarberkompott och sedan  servera den med lite god grekisk yoghurt eller keso. Somrigt, gott och snabbt! Detta får dessutom bli mitt bidrag till "Månadens sötsak" där temat är friskt. Hade ni en bra midsommar? Hur var vädret i Sverige?

recept, frukost, rabarber, kompott, keso


400g rabarber (några stjälkar)
2 msk vatten
1/2 dl socker
keso eller cottage cheese

Skiva rabarberna. Koka hälften av dem i vatten i en kastrull tillsammans med sockret. Låt koka 10 min på svag värme. Rör i resten av rabarberna och låt koka 5 min till. Lägg upp i en skål och låt svalna. Servera med keso som mellanmål eller till frukost. Mums!