måndag 4 juni 2012

Tomatburgare med klyftpotatis

När all press släpper, då händer det att kroppen säger ifrån. Sängliggande i några dagar och ingen aptit alls. Då är det inte lätt att vara kreativ och laga mat. Men precis innan Dagen med stort D så avslutade jag min proteindiet med att fixa till lite hamburgare. Brödet undvek jag och istället fick några rejäla tomater stiga in och ta dess plats. Potatis däremot, det kan jag knappt leva utan därför blev det några få klyftpotatis till. 

tomat, recept, burgare, mozzarella, lchf, gi, utan bröd,

tomat, recept, burgare, mozzarella, lchf, gi, utan bröd,

200-250g mozzarella
2-3 rejäla tomater eller bifftomater
500g nötfärs
salt
peppar
basilika


Blanda färs med salt och peppar, tillsätt eventuellt lite vatten. Forma till biffar och stek i en panna i ca 10 min. Skiva tomaterna och mozzarella i breda bitar. Lägg en tomatskiva på en tallrik och varva med biff, mozzarella, basilika och tomat. Salta eventuellt lite på tomaten. Stick igenom en tandpetare så att det håller ihop bättre. Servera med klyftpotatis. Mums!