tisdag 21 februari 2012

Semlor

Medans Mika slängde ihop en paj i söndags så stod jag jämte och bakade semlor. Det var inte helt fel det heller! Tyvärr var mandelmassan slut i butiken, så våra semlor består av rosa marsipan. Men det syns ju inte. Dessutom så tycker jag inte om grädde, så våra semlor har vaniljkräm som blev över härifrån. Men allt som allt supergoda!

semlor, fastlagsbullar, semledagen, marsipan, fika, efterrätt, recept

semlor, fastlagsbullar, semledagen, marsipan, fika, efterrätt, recept


10-12 st
75g smör
3dl mjölk
50g jäst
1/2 tsk salt
1 dl socker
1 ägg + 1 ägg till pensling
1/2 tsk hjorthornssalt
9 dl vetemjöl

Fyllning:
Inkråm från bullarna
1/2 dl mjölk
75 g mandelmassa
2 dl vispgrädde
Florsocker

Smält smöret och häll i mjölk, värm till fingervarmt. Lös jäst. Salt, socker och ägg. Blanda hjorthornssalt med delar av mjölet och tillsätt. Arbeta in resten av mjölet. Jäs ca 20-30 min. Forma bullar och lägg på plåt. Jäs i 20 min. Forma bullar och grädda mitt i ugn i 5-10 min på 250 grader. 
Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur lite inkråm ur bullarna och blanda det med mjölk och riven mandelmassa. Fyll bullarna med blandningen. Vispa grädden och lägg en klick på varje bulle. Lägg tillbaka locken och pudra över florsocker.