tisdag 21 februari 2012

Köttfärs- och olivpaj

En av mina favoritpajer. En rätt som jag ofta tillagar när gäster kommer. Lätt att göra tidigare på dagen innan och sen bara värma till. Den på bilden ska jag dock inte ta åt mig äran för, för den har Mika gjort!





2 1/2 dl vetemjöl
75 g smör
3/4 dl creme fraiche eller turkisk yoghurt

Fyllning:
400 g köttfärs
1 gul lök
1/2 pkt bacon, 140 g
smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
2 dl lätt crème fraiche
3 ägg
2 tomater
ca 15 oliver
1 dl riven ost


Pajen går snabbt att göra, men ska stå en stund i ugnen. Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt creme fraiche eller yoghurt och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform, ca 23 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt pajen vila i kylen i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Skala och hacka löken. Hacka baconet. Bryn färsen i smör i en stor stekpanna. Bryn lök och bacon för sig. Låt allt fräsa i några minuter. Krydda med salt, peppar och oregano. Rör i crème fraiche och låt allt koka ca 5 min. Ta det från värmen. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Vispa ihop äggen och rör ner dem i färsen. Häll färsen i pajskalet. Skiva tomaterna och lägg dem och oliverna på färsen. Strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.